2023 Jan: RESTORATION ALMOST CLOSED
2022 Jan.
The boat is safely recovered under an extra-Europe hangar, under a first restoration: now is perfect time to buy her and follow an exiting and convenient restoration! Please ask for updated pics and quotations. The main effort was done, now You are up.
Let’s make Your dream come true!
All systems, engine, sails, upholstery are going to be replaced.
Possible modification and managing of interior layout is now possible.
Following May 2022
A COUPLE OF SHORT VIDEO ABOUT SWALA NEW TEAK DECK
Sangermani Swala new teak deck video
WhatsApp Video 2022-07-15 at 14.29.38
2020/21. Swala needs a general deep and structural restoration, but not difficult. The boat can sail herself and I can move her everywhere. I personally inspected many times also with previous historic owner and twice since the boat has various work to do. All the matter could be considered a bargain for a serious and fond buyer. I can propose different restorations for beloved Swala, also an extra-Europe very convenient restoration.
She’s elegant and fast, a racer, but comfortable at the same time a real cruiser-racer d’antan. Still manageable lenght, original alluminium Proctor mast, good engine.
Some updated pics at the bottom of this article.
Many pics and actual info available.
I managed negotiation years ago and I know very well the boat. She’s fast and comfortable and combines builder and designer in a perfect success. Really classic and manageable yacht. I personally knew last two owners.
Cause of some extraordinary maintenance is required, price could be very interesting – please feel free to ask for more information. I inspected this yacht last time just at the end of 2019 summer and I can give the very updated idea of condition..
sloop 1969
Costruzione : Sangermani
Progetto : L. J. Giles
Lft. 14,30 mt.
Lwl 10,80 mt.
Bmax 3,80 mt.
Draft. 2,30 mt
Displ. 15 t.
Attrezzatura di coperta e manovre
Albero , boma , tangoni di alluminio Proctor
4 winches di drizza Lewmar
3 ” di scotta Lewmar e Harken
5 drizze 2 genoa, 1 Spinnaker , amantiglio randa, randa
Doppie manovre Spinnaker (2 bracci , 2 scotte , 2 tangoni , 2 amantigli . )
Avvolgi fiocco Hood ( 1992)
Tendi paterazzo e tendi stralletto Harken (.1995)
Sartiame e arridatoi inox E bronzo cromato tutto sostituito nel 1999
Verricello salpa ancore elettrico Lofrans 24V – 1500 W (1993)
l ancora CQR, 1 ancora ammiragliato, 80 MT catena diametro. 10 mm
Vele crociera
Randa Hood 1995,
Genoa medio Hood 1998,
Spinnaker Hood 1.5 originale,
Tormentina
Vele regata
Randa Hood 2000
Genoa 1 Hood 2002
Genoa medio Hellstroem 2008
Genoa 3 Hood 2001 (olimpico)
Spinnaker Hood 0.75 1996 ,
Spinnaker Hood 0.75 2002
Code zero Hellstroem 2007
Impianti elettrico e idraulico
Impianto elettrico di bordo 24 V dc con 4 batterie da 100 amp cd
presa in banchina 220v con carica batteria (originale) non automatico.
2 serbatoi acqua da 2001t cd. circa, distribuzione acqua in pressione con autoclave sui tre lavelli con scaldabagno elettrico 151t 220v.
Tutte le tubazioni dell’impianto idraulico sono state sostituite nel 1998
Luci di via , di fonda, faro ponte e navigazione a motore originali
1 pompa di sentina manuale , 2 pompe sentina elettriche di cui un’automatica, i pompa elettrica con acqua di mare (lavaggio ponte, ancora, antincendio e altri usi)
Strumenti e dotazioni per la navigazione
Strumentazione vento e navigazione, echo Rayteon ST60
Radio ricetrasmittente Sailor originale
2 barometri, 1 orologio, 1 igro-termometro
1 scandaglio a mano
Plotter cartografico con varie cartucce interfacciato a GPS
Autopilota Autohelm 6000 con trasmissione a motore elettrico
Bussola di navigazione Danforth Constellation illuminata
Segna vento windex in testa d’albero
10 giubbotti salvataggio, fuochi a mano di legge,
2 salvagenti ferro di cavallo con luci di emergenza
Cime di ormeggio, 8 parabordi rivestiti, mezzo marinaio
Sirena elettrica omologata
2 capottine per navigare con cattivo tempo ( nuove)
1 tendalino para sole, 1 scaletta bagno originale Sangermani
3 cagnari in pvc per coprire tutta la barca quando sta all’ormeggio
1 passerella di legno attrezzata con candelieri di bronzo, ruote e venti
Motorizzazione
Motore Solé diesel 62 Hp anno 2003, invertitore BW idraulico (1998)
Elica tripala abattibile Radice (2001)
Serbatoio gasolio d’acciaio 200 1t
Sistemazioni ed equipaggiamenti interni
6 cuccette attrezzate con teli antirollio così disposte
2 nella cabina di prua, 3 nel quadrato, 1 di guardia sulla destra di poppavia
2 bagni con doccia e lavello, wc marini
Quadrato con ampio tavolo abattitibile
Cucina a gas con forno e tre fuochi originale Arthur Martin
Dotazione completa di tazze e bicchieri originali dello yacht
2 frigoferi con sistema elettrico ad evaporazione su spirale in mare
Ampio tavolo di carteggio
Dotazione completa di bandiere per la segnalazione
Armadi e gavoni in abbondanza
Descrizione generale e lavori ultimi 20 anni
Scafo: opera viva tavole di Iroko incollate in testa secondo il sistema Sangermani condizioni perfette; fiancate, tavole di Mahogany anche incollate in testa riportate a legno e completamente riverniciate con ciclo Stoppani nel 2007.
Coperta: ponte in teak da 10mm rifatto nel 1993, rigommato nel 2005 in condizioni perfette; sovrastrutture verticali in mahogany massiccio verniciato a legno; copertura tughe in compensato marino intelato e verniciato con antiskeed (veneziani).
Interni: completamente rivestiti con compensato di mahogani, strutture verticali mahogany massiccio; paglioli in iroko massiccio da 25mm. Cuscinerie e materassi copletamente rifatti ad aprile 2009 con materiali di prima scelta.
Rigging and deck fittings
Mast , boom , 2 spinnaker booms alluminio Proctor
4 halyard winches Lewmar
2 sheet winch Lewmar 1 winch Harken 1 boom sheet winch
5 halyards: 2 genoa, 1 Spinnaker , 2 mainsail
Spinnaker rigging: 4 sheets, 2 spi booms , 2 lifts
Roller reef Hood ( 1992)
Back stay and for stay Harken turnbuckle (.1995)
All shrouds and rigging inox and bronzo cromato changed on nel 1999
Anchor winch Lofrans 24V – 1500 W (1993)
l ancora CQR, 1 ancora ammiragliato, 80 MT anchor chain diametro. 10 mm
Cruising sails
Main Hood 1995,
Genoa medio Hood 1998,
Spinnaker Hood 1.5 originale,
Tormentina Hood (sturm sail?)
Regatta sails
Main Hood 2000
Genoa 1 Hood 2002
Genoa medio Hellstroem 2008
Genoa 3 Hood 2001
Spinnaker Hood 0.75 1996 ,
Spinnaker Hood 0.75 2002
Code zero Hellstroem 2007
Electrical and water installations
Impianto elettrico 24 V dc con 4 batterie da 100 amp cd
Dock soket 220v and battery charger (originale) not automatico.
2 water tanks da 2001t cd. circa, water under pressure and electrical heater 151t 220v.
All water pipes changed on 1998
All navigations lights are original, deck lights new 2009
1 bilge pump manuale , 2 bilge pumps elettricals, 1 elettrical pump for seawater (for deck or anchor wash, fire or others)
Electrical instruments and others
Wind, speed log and echo and electronic compass Rayteon ST60
Vhf Sailor RT144
2 barometri, 1 orologio, 1 igro-termometro
1 sounding line
GPS plotter with C-MAP maps
Autopilot Autohelm 6000
Navigation compass Danforth Constellation illuminata
Windex
Electrical fog-horn
2 canvas hoods 1 sun awning
1 step ladder original
1 gang plank
Mooring lines, other lines, fenders, severals bloks for many pourposes
Engine
Motore Solé diesel 62 Hp anno 2003, invertitore BW idraulico (1998)
Triple folding propeller Radice-Volvo (2001)
Fuel tank inox 200 1t
Internal arrangements
2 berths on fore cabin, 3 berhts in dinette, 1 starboard left
2 bathrooms with shower and, ITT tipe wc
Dinett with nice big table throwing down
Gas kitchen original Arthur Martin
2 fridges
Big charts table
Lockers and big afterpeak
Specifiche e misure
Costruzione : Sangermani Lavagna – Progetto : L. J. Giles – Anno varo : 1969
Lft. 14,30 mt.
Lwl 10,80 mt.
Bmax 3,80 mt.
Draft. 2,30 mt
Displ. 15 t.
Keel 6t
General informations
I bought Swala on october 1988 and I’ve be sailing in Greece till 1992.From 1993 is in Imperia and has worked just to partecipate to 3 o 4 classical boats meetings and regattas on ligurian and high tirrenian sea. Swala is really seaworthy vessel confortable for cruising, and she hase her best performance with strong weather. Thanks to her strong hull structure may support heavy sea conditions. On January 1993 the deck teak hase be completely refitted and is still in best conditions. From 1994 I started to partecipate on old boat competitions and meetings in north Mediterranean sea and I think we have a good name on.
Hull: under water Iroko planks 34 mm upper water mahogany planks all on lamellated oak frames of 75 x 50 mm alternating with some smaller; the broadsides have be completely revarnished with Stoppani last time on 2007. Along side the junction betwin deck and hull two iron L give to the boat a good solidity, as well as the mast base. Never I have see any small mouvement on planks.
Deck: teak da 10mm over compensated mahogany, perfette; vertical overstructures massive mahogany varnished; bridge hause deck compensated wood with canvas and varnished pale color Veneziani with antiskid
Interiors: all mahogany massive or compensated; dunnages iroko massive 20mm. Tapestry and foam rubber matressen completely refitted on april 2009 .
I successi di Swala – Palmares
Imperia 1994
1° class Trofeo Lega Navale 3°class. Sloop Classici
La Spezia 1995
2° Class. Coppa Luigi Durand De La Penne
La Spezia 1996
1° Class. Trofeo della Spezia
Santa Margherita 1997
2° class. Sloop classici
Palma de Mallorca 1998
2°class. Trofeo Almirante Conde de Barecellona
Imperia 1998
2° class. Yachts classici
Porto S,to Stefano 1999
1°class. Trofeo Argentario
Cannes Regates Royales 1999
2° class. Yachts classici
St. Tropez 1999
3° class. Prada challenge 1999 – 3° class. Yachts classici
Imperia 2000
1° class. Sloop classici – 1° class. Trofeo Prada
1° class. Trofeo Challenge Sangermani
Cannes Regates Royales 2000
2°class. yachts classici
St. Tropez 2000
3°class. Yachts classici – 3° class. Prada challenge 2000
Antibes 2001
3° class. Yachts classici
Cannes 2001
1° class, yachts classici – 1° class Trofeo Prada classici
St. Tropez 2001
1° class. Yachts classici
Antibes 2002
3° class. Yacht classici
Imperia 2002
1° class. sloop classici
Cannes 2002
1° class. trofeo Prada Yacht classici
2° class. classici piccoli
St. Tropez 2002
3° classificato yacht classici
Antibes 2003
1° class Yacht classici