Model: SWAN 411
Date: June 1978
Builder: OY NAUTOR’Swan, Finland
Designer: Sparkman&Stephens
Hull colour: White with waterline and sides blue lines
Flag: Italian
LOA: 12.45 m
LWL: 10.65 m
Beam: 3.65 m
Draft:2.2 m
Displacement: 10.5 t
I:17.53 m
J: 5.49m
P: 15.7m
E: 4.21m
Water tank: 250 l + 75 l
Fuel Tank: 130 l
Engine: Yanmar 4JH2E, 1996
CV : 65
INTERNAL EQUIPMENT
Berth: 6+2
WC: 1
Kitchen : 4 Burner gas, forno, Frigoboat,
Boiler 220 v/engine: 65l 1
Bildge pump: 1 ITT electrical, 2 manual WHALE PUMP (in the cockpit and under steering seat)
Water pumps: Electrical water pressure system hot/cold 2 WHALE manual pumps 1 sea water manual
Autoclave: Flowjet, (ITT JABSCO spare parts)
ELECTRICAL AND NAVIGATION INSTRUMENTS
Radio Vhf : SHIPMATE RS 8600
SSB: QSS Electronic USA
GPS: Raymarine 420 CHARTPLOTTER
Meteofax: FURUNO navtex (need upgrade)
Navigation: 5 RAYMARINE ST 60 series
Autopilot: RAYMARINE ST 6000
Electrical services: 3 x 12 volt Batteries (2 services, 1 engine)
DC section: 220 volt panel, amperometro, voltometro, 220 ligth, 6 outlets
AC section:12 volt outlets Floodlight in galley Red night lights
DECK EQUIPMENT AND RIGGING
Mast: – 2 spreader Nautor built mast with Harken MKII furling system – 2 spinnaker poles – Navtec hidraulic backstay – Hallspare Vang
– Staysail
Winch: 16 Lewmar ( 4 self tailing, 2 trhee speed )
Tracks: Double genoa, one for Staysail
Windlass: LOFRANS Tiger, chain and rope, manual and electrical mode
Anchor: Main CQR 18 Kg, second 1 Danfort 12 kg, 50 mt chain
External shower: In the cockpit
Deck: Teak decks in good condition, minor bung replacement needed around set planks
SAIL SET UP
Main: Neil Pryde Dacron, 3 hands – 2009 Carbon BANKSAILS, 2 hands – 2011
Prua: 1 Furling genoa 145% North sail SOFT NORLAM, tuff luff – 2009
1 Yankee Neil Pryde Dacron – 2006
1 Genoa BANKSAILS carbon fiber – 2011
1 Spinnaker 1 MPS 1 storm jib
MANTENANCE AND EXTRAORDINARY REFITTING
• New Engine
• 2 Main Lewmar winch
• New sides blue bands
• New Electrical system 12 v
• Interiors refitting woods, varnish, paglioli
• Istallation new section and panel 220 volt
• 11 new CANTALUPI interiors lights
• Ricromatura winch e arridatoi
• Berth, divan, upholsterer, curtain ecc.
• New batterycharger
• Premistoppa in ceramica e nuova linea d’asse
• ANTIOSMOSIS cycle
• Refitting mast and sartie
• New idraulic system and pump
• Hotwater ( Boliler 220 v)
• Electronic instruments RAYMARINE
• New autopilot RAYMARINE
• Cables flexible gas and invertitore
EXTRA AND SAFETY EQUIPMENT
• 1 MOB ( Man Over Board module)
• 6 Lifejacket
• 1 Zattera 6
• 1 Tender + FB YAMAHA
• Outboard bracket
• 1 barra di rispetto
• Cockpit original Nautor table
• Spare parts, deck hardware
General:
Designed by Sparkman & Stephens with 42 built from 1977 to 1979, the Swan 411 is an evolution of the Swan 41 and incorporates new developments in the keel and afterbody shapes as well as a new, larger rig to take full advantage of the increased power of the hull to carry sail. The full skeg rudder has been moved all the way aft for better steering control as well as providing a longer waterline. The Swan 411 is a dream to sail and has the reputation as being a bullet-proof sailing yacht.
Sovradimensionato come tutti gli Swan di quegli anni nelle attrezzature e nella qualità dei materiali, ha oggi il fascino e lo charme unico della barca classica, sicura, marina, molto performante con vento teso e adatta a navigazioni anche impegnative, elegante di linea e armonica nelle forme. Offre, nel calore degli interni interamente rivestiti in teak, una cabina armatoriale con doppia cuccetta e cuccetta di guardia, divanetto, un quadrato con carteggio importante, angolo cucina con forno, fuochi e frigo, doppia dinette trasformabile in letti e due cuccette alte. Verso prua si trova una zona armadi e la toilette con doccia. Il locale di prua offre due cuccette e ampi gavoni sottostanti come cala vele. Gavone dell’ ancora ispezionabile a estrema prua.
In coperta pozzetto riparato e ben protetto, con tavolo in teak originale Nautor smontabile, strumentazione completa, tuga rialzata e passo d’uomo di entrata nella zona più alta della coperta. Ben ventilato con 3 maniche a vento tipo Dorade e da 3 osteriggi e un ampio passo d’uomo scorrevole a prua. Albero passante a due ordini di crocette, vang meccanico ALLSPAR e NAVTEC idraulico come tendipaterazzo, volanti non strutturali, armo a cutter con stralletto mobile a prua.
Tra i numerosi lavori elencati citiamo il trattamento preventivo ANTIOSMOSI avuto nel 2006, impiantistica elettrica ed idraulica completamente rifatta, interni con paglioli, cuscinerie, tappezzerie e tessuti rifatti, nuova linea d’asse e premistoppa in ceramica, motore Yanmar, elettronica completa, ponte interamente in teak in discrete condizioni.